Tatra 613 T2-Coupé
V roce 1975 bylo rozhodnuto o výrobě prototypu T2-613L (prodloužená karoserie) a prototypu kupé, které neslo označení T2-613 Coupé. Následně byl v roce 1977 vyroben jeden prototyp kupé v červené barvě a jeden prototyp prodloužené chromky v barvě černé.
T2-613 Coupé
K jeho samotné stavbě bylo použito sériových dílů vozu T613 a to sériové karoserie, sériového podvozku a motoru.
Použitá sériová střecha měla dle závěrečné zprávy upravený vnější plech, podélníky a zadní příčník.
Prodloužené dveře vznikly svařením dvou zkrácených kusů sériových dveří . K případné realizaci další výroby byly vzneseny požadavky na úpravu B sloupků, vnitřních a vnějších plechů dveří a ''rámečků''( zřejmě myšleno předních trojúhelníkových větraček).
Skla dveří byla řešena u prototypu plexisklem, který se dochoval na voze až do momentu replikace na zelený historický nesmysl.
Zadní sklo a skla zadních oken, včetně jejich mechaniky otevírání byla využita z havarovaného kupé Vignale.
V interiéru nedošlo krom předních sedaček (použity z havarovaného kupé Vignale) a zadních sedaček, které nesou známky modernizace (kopřivnická výroba-identické s T613L, pouze bez hlavových opěrek) k žádné odchylce od sériového vozu.
Sedačky byly u obou prototypů očalouněny shodnou látkou, u kupé došlo k potažení dveřních čalounění kůží.
V závěrečné zprávě se můžeme dočíst, že do budoucna by se s ohledem na interiér mělo přistoupit k bohatšímu očalounění a výrobě vlastní mechaniky sklápění předních sedaček.
Palubní deska, přístrojový štít, středový tunel - vše bylo použité klasické, sériové.
Přední reflektory byly u tohoto protypu použity z produkce Mercedes a neboť se jako ''bez připomínek'' objevili i v závěrečné zprávě, přistoupilo se posléze k jejich sériovému použití i u vozů T613 S. Předpokládám však, že původně bylo kopřivnické červené kupé osazeno standardními dvěmi dvojicemi kulatých reflektorů.
V závěrečné zprávě se můžeme dočíst kromě seznamu dílů, které se neosvědčily a byly navrhnuty na výměnu, též fakt, že vůz T613 Cupé by měl být v budoucnu vyráběn výhradně na objednávku a měl být osazován motorem o zdvihovém objemu 3 900 ccm.
Proč nedošlo k sériové výrobě dalších kupé bych přisuzoval vyhlášce k silničnímu zákonu, která byl vyhlášena v říjnu 1977 ( dle informace z knihy Martina Janíka - jak dalece je tato informace pravdivá nevím, při zkoumání tehdejší sbírky zákonů jsem na nic podobného nenarazil) a nařizovala přidělování Tater 613 výhradně do vlastnictví socialistických organizací za zvláštních přidělovacích podmínek, kde tento sportovní vůz již pravděpodobně nemohl najít své uplatnění.
Kopřivnické kupé se dochovalo do dnešních dnů, ovšem jeho majitel ve snaze co nejvíce se vnějším vzhledem přiblížit prototypu T613 Coupé Vignale a vlastní neznalostí historie tohoto vozu, jej nešťastně replikoval a tím nenávratně zničil tento prototyp. Doufejme jen, že tato originálu pouze vizuálně věrná replika "jakobyVIGNALE" bude na veteránských srazech vyvolávat větší vlnu emocí u mladých příznivců značky víc, než červený kopřivnický originál....
Evidenční karta vozu pro odbyt. Čísla korespondují s čísly na vozidle.
Výrobní štítek vozidla
Čerpáno z originálu závěrečné zprávy vývoje Tatra Kopřivnice
(c) Miloš Bukáček 4/2009