Jdi na obsah Jdi na menu

Tatra 613 Speciál- vznik vozu

22. 10. 2010

 

Obrazek

 

V roce 1980 se na pražských silnicích začaly objevovat ve vládních kolonách podivné šestsetřináctky. Pro nejvyšší stranické a vládní činitele ČSSR byl vyvinut nový typ osobní Tatry, nesoucí název Tatra 613 S, neboli Speciál.

A jak již sám název naznačuje, jednalo se o provedení velmi vyjímečné a vysoce nadstardandní.

  Přestože se chromky ve státních službách osvědčily, začaly být pro potřeby státní reprezentace přeci jen poněkud nedostatečné, byl proto k výrobci Tatry směřován požadavek na vývoj jiné verze, která se bude na první pohled lišit od běžného provedení T613, a u které byl kladen důraz na maximální možné zvýšení cestovního pohodlí, zvýšení aktivní i pasivní bezpečnosti a dalšího zvýšení celkové kvality vozu.

 

Obrazek  Na obrázku vládní T613-2 s magickými SPZ začínajícími písmeny AA v pozadí T613 v provedení VB, tzv. "ZEBRA"(fotografie z roku 1984)

 

  Začátek vývoje Tatry 613 S se dá datovat do roku 1977 vznikem jednoho kusu prototypu T2-613 L, chromky se zvětšeným rozvorem, která byla přímým předchůdcem Speciálu, a na které se vyzkoušelo jak se chová prodloužená karoserie v běžném provozu a též funkčnost a životnost všech nadstandardních prvků interiéru.

Na prototypu se testovalo především chování prodloužené karoserie, funkčnost klimatizace, servoposilovače řízení, automatické převodovky a pohodlí interiéru. V interiéru se objevily sedačky s hlavovými opěrkami, sovětský televizor zn. Schilelis a elektrické ovládání všech oken.

Obrazek

Neboť se v běžném provozu projevilo pozitivní chování prodloužené karoserie a doba mezitím pokročila, začalo se jednat též o zmodernizování vnějšího vzhledu, které posléze přešlo ke konkrétním návrhům, neboť úkol od zadavatele byl jasný- odlišnost od sériové T613.

 

Zamítlo se použití televizoru v interiéru jako zcela nadbytečné a nebyl  schválen nový typ sedaček pro potenciální nebezpečnost výškově nestavitelných hlavových opěrek. Ostatní interiérové nadstandardní prvky však zůstaly v fázi vývoje, hlavní pozornost se upnula především k razantní úpravě exteriéru.

Obrazek

 

Obrazek

 

Obrazek

 

Prototyp T613 S:

 Obrazek

 Ke schválení nakonec přišla tato verze, dá se říci konečná. Vnějším vzhledem i uspořádáním interiéru se sériové Speciály od prototypu prakticky neliší, do výroby šly v téměř nezměněné podobě.

Jedinými vyjímkami byla změna systému odvětrávání zadního prostoru kabiny, tudíž i k odstranění nadbytečných větracích mřížek na zadním blatníku a konečné zamítnutí použití automatické převodovky v tomto voze, která byla na prototypu taktéž testována. Na následující fotografii jsou pod předním nárazníkem zřetelné chladiče oleje testované třírychlostní převodovky Borg Warner. Ta se dočkala svého uplatnění až u verze kabriolet, které byla postavena na platformě Speciálu.

Též bezpečnostní pásy pro pasažéry na zadních sedadlech jsou známé pouze z této fotografie a několika prvních prospektů, u sériové verze se sice příprava pro jejich montáž nacházela, avšak jejich instalace se ukázala jako nežádoucí a zbytečná. Zde se využilo zákona, který jejich montáž dosud nepřikazoval a k jejich aplikaci docházelo až u porevolučních kusů.

Na prototypu Speciálů, jak je vidět na následující fotografii, se též testovaly ráfky z litého elektronu, vyráběné přímo v závodě Tatra Příbor, do sériové výroby se však taktéž nikdy nedostaly. Několik exemplářů těchto litých kol se dodnes dochovalo mezi sběrateli.

Obrazek 

 

ObrazekNa obrázcích zmiňovaný prototyp Tatry 613 S, i s elektronovými koly tatrovácké produkce

 

 

Obrazek

Obrazek

Při tvorbě exteriéru prototypu Speciálu se vycházelo i z  těchto skic ideových návrhů

 

© Miloš Bukáček 1/2009

 

Náhledy fotografií ze složky Tatra T2-613 L (1977)