Tatra 613 Mobicom
„ Tam, kde končí interpretace dosavadních možností a představ o českém automobilu, začíná nový projekt – „pojízdná kancelář“ na kolech TATRY.
Otočná přední sedadla, telefon, fax, sklopné pracovní stolky s počítačem jsou k dispozici čtyřem osobám. Důvtipné a logické uspořádání všech komponentů vysoce vyzrálého designu poskytuje manažerskému týmu pohodlné a příjemné prostředí. Živým důkazem pružnosti i senzorické citlivosti, s jakou jsou vnímány potřeby a přání moderního zákazníka, je tento manažerský vůz TATRA – Mobicom. Je to účelná kombinace luxusního interiéru včetně telekomunikačních médií se znamenitými vlastnostmi TATRY V8 s řízeným katalyzátorem. Tato pojízdná kancelář je počátkem nového technického projektu a spolupráce mezi TATROU Příbor a německou firmou zastoupenou Dipl. Ing. Hansem. J. Spädtem.“
Tolik k propagačnímu textu automobilky Tatra k jejímu novému modelu T613–4 Mi long Mobicom. Projekt „pojízdné kanceláře“ připravovaný již v roce 1992 a realizovaný na jaře 1993 ve spolupráci podniku Tatra Příbor a německým inženýrem Hansem J. Spädtem, byl veřejnosti představen v barvě stříbrná metalíza v září roku 1993 na autosalonu IAA Frankfurt kde reprezentoval značku Tatra společně s „ministerskou“ variantou, Tatrou 613–4 Mi Long Electronic. Vozidlo bylo poté prezentováno v zemi jeho původu, kupříkladu na Pražském autosalonu 1993, nebo 3. června 1993 v Palace Praha hotelu.
Vzhledově vozidlo vycházelo z osvědčeného modelu Tatra 613–4 ve variantě LONG prodloužené o 150 mm oproti základní verzi T613–4. Pro účely Mobicomu konstruktérům vyhovovaly výhody veliké prostornosti s neomezeným množstvím variací jejího využití. Bylo rozhodnuto o užití agregátu s označením KATi, tedy nové varianty motoru s vícebodovým vstřikováním paliva a katalyzátory s lambda regulací. Tento osmiválcový motor V8 klasické tatrovácké vzduchem chlazené koncepce uložený nad zadní nápravou plně dosahoval tehdejších výkonnostních a ekonomických požadavků, jakož i splnění norem na ochranu životního prostředí dle evropských přepisů. Společně s tímto motorem byla namontována nová pětistupňová převodovka s prvním převodovým stupněm řazeným k sobě dolů, která byla dále využita např. v T613 M95 nebo T700.
Interiér vozidla Mobicom byl podřízen funkčnosti a symbióze instalovaných mobilních komunikačních zařízení, nicméně to neznamenalo ústupek výtečné kvalitě. Dle slov výrobce měl interiér působit „distingovaným dojmem moudré střídmosti i nekomplikované vyváženosti“. V Mobicomu lze najít anachronismus v podobě přístrojové desky z modelu Tatra 613 Speciál, ovšem poprvé od výroby vyložené ušlechtilým dřevem. Další význačnou odlišností od ostatních verzí byla obě otočná atypická přední sedadla, po jejichž otočení mohli probíhat konference ve voze až mezi čtyřmi lidmi. Celý interiér byl prodchnut vůní kvalitní kůže dodané do vozidla německou firmou na objednávku. Nutno dodat, že všechny tyto položky, jako i následující výbavu pod textem můžete najít pouze v jediném vyrobeném exempláři, a drtivá většina z vyjmenované komunikační výbavy, která dělala z Mobicoma multifunkční zařízení pro podnikatele a manažery své doby, byla za příplatek. V Tatře 613 Mobicom lze najít:
- -přenosný telefon AEG Telecar
- -videorekordér Blaupunkt uložený mezi předními sedadly ve schránce s poklopem
- -televizor Sony
- -stereo rádio a souprava reproduktorů
- -fax uložený v zadní loketní opěrce
- -sklopný osvětlený pracovní stolek
- -chlazený minibar
- -polohovatelné bodové osvětlení pro všechny pasažéry ve voze
- -teploměr vnější a vnitřní VDO, vnější s upozorněním na námrazu
- -digitální hodiny VDO
- -interiér v kůži a dřevě
- -použití jedné baterie 140Ah
- -Al – slitinové disky kol 16´
- -A jiné
V roce 1993 si zákazník mohl vybrat mezi čtyřmi variantami vozidla Tatra 613:
- T 613-4 základní cena včetně DPH 559 000,- Kč
- T 613-4 Mi základní cena včetně DPH 790 000,- Kč
- T 613-4 Long základní cena včetně DPH 940 000,- Kč
- T 613-4 Mobicom základní cena včetně DPH 1 150 000,- Kč
- T 613-4 Electronic základní cena včetně DPH 1 250 000,- Kč
Jak lze z tabulky vyčíst, verze Mobicom společně s Electronicem byla vrcholem porevoluční nabídky Tatry a.s., výtečná myšlenka pojízdné kanceláře pro efektivní využití času mezi pracovními cestami podnikateli a manažery narazila na vysoké pořizovací náklady a nutnosti si takovou „pojízdnou kancelář“ za nemalý obnos „dovybavit“ faxem, televizí, videem, laptopem, telefonem apod. Většina zákazníků vyžadující maximální vybavení a luxus proto dala přednost modelu Electronic. Tím ovšem přišli o možnost mít v automobilu otočná přední sedadla (spolujezdcovo v základní výbavě, řidičovo za příplatek), a také o možnost za jízdy faxovat, což byla výbava dodávaná výhradně do modelu Mobicom.
Jediný vyrobený a dochovaný kus vozidla Tatra Mobicom (V Německu známý též jako BüroMobil) ve stříbrné barvě a původním stavu je nyní v soukromé sbírce.
„TATRA – ČESKÉ AUTO S NAŠÍ TRADICÍ PRO VAŠI JISTOTU“
©Petr Novotný 01/2009