Tatra 613 GTH
Článek z motoristické týdeníku Svět motorů 1985
Stav vozu v roce 2009
Tatra 613 GTH
Touha zopakovat úspěchy závodních vozů Tatra 603 B5 vedla v polovině 80-tých let k vývoji „okruhového“ speciálu Tatra 613, který měl být postaven na platformě Tater označovaných jako Tatra 623.
Bohužel v té době by ani takto upravená Tatra 613 nesplňovala požadavky z žádné vypsaných kategorií FIA. Po dlouhých peripetiích bylo tedy rozhodnuto takto upravenou Tatru využít jako zaváděcí vozidlo pro okruhové závody,(např. seriál F1), kde požadavky na takovéto vozidlo jsou rovněž velmi vysoké. Současně bylo rozhodnuto, že vozidlo bude použito pro testování nových komponentů pro sériová vozidla Tatra 613.Vzhledem ke skutečnosti použít toto vozidlo poprvé na maďarském Hungaroringu, bylo vozidlo označeno Tatra 613 GTH (Gran Turismo Hungaroring). Toto označení figuruje i v technickém průkazu.
Vozidlo bylo možné také spatřit na motodromu v Brně, kde také plnilo svojí prvotní funkci - zaváděcí vůz.
Nyní již k samotnému vozu a jeho zvláštnostem. Jako základ byla použita karosérie z klasické chromky která byla osazena karosářskými díly z hliníkového plechu.
Jedná se o přední blatníky, přední a zadní dveře, kryty světel (přístup ze zavazadlového prostoru), kryt centrálního tunelu na spodku vozu, plech před motorem a prahové spoilery.Zadní blatníky jsou ocelové, bez větracích mřížek. Pro přední a zadní kapotu jsou použity jako základ sériové díly, které jsou na mnoha místech odlehčeny.
Ze střechy zmizely okapnice a z prvního a třetího sloupku byly odstraněny okrasné lišty. Tímto se docílilo nejen snížení hmotnosti, ale především snížení aerodynamického hluku. K tomu také významnou měrou přispělo vyhlazení přechodu mezi střechou a dveřmi.V současné době jsou na vozidle skleněná okna, která jsou pokovená. V aktivní službě bylo vozidlo osazeno okny z plexiskla a to kromě předního okna. Okno řidiče bylo vybaveno malou větračkou.
Lemy blatníků jsou zhotoveny laminátové a přinýtované hliníkovými nýty k blatníkům. Nárazníky jsou standardní díl, upravený pro napojení lemů. Plechové křídlo umístěné na střeše je nastavitelné a slouží k usměrnění toku vzduchu do motorového prostoru. Ke stejnému účelu slouží i spoiler na zadní kapotě, který je rovněž nastavitelný. Tento spoiler je vyroben ze dřeva.
Tok vzduchu ze spoilerů je přímo v motorovém prostoru usměrňován k větráku motoru. Tato kombinace umožňuje dostatečný přívod vzduchu pro chlazení a sání motoru. Vzduch potřebný pro chlazení opouští prostor válců za 5-tým válcem. Karosérie není opatřena žádným ochraným nátěrem (snížení hmotnosti). Celková váha vozu s plnou nádrží činí 1270 kg ( bez řidiče).
Podvozek vozu doznal také několik významnějších změn. K těm nejvýznamnějším patří osazení vozu speciálními tlumícími jednotkami, tehdy vyvíjenými v podniku AUTOBRZDY Jablonec n.p. (oddělení tlumičů) pouze pro toto vozidlo. Celkové snížení vozu oproti sériovému je markatní a světlá výška činí 100 mm (měřeno od země k patici na hever). Tlumicí účinek je možné nastavit v poměrně širokém rozsahu (bude upřesněno). Na přední nápravě je možné nastavit odklon celé tlumící jednotky od centrální osy a tímto nastavením je možné rozšířit rozchod kol o 30 mm na každé straně.
Na zadní nápravě byl namontovám příčný stabilizátor, který byl bohužel odmontován. Na voze zbyly jen ramena upravená pro stabilizátor zadní nápravy. Zadní náprava bude v budoucnu uvedena do původního stavu a vyzkoušeno, jak se vůz s touto úpravou bude chovat. Brzdný účinek zajišťují standardní brzdy AB Jablonec. Brzdové kotouče byly původně vrtané pro zvýšení brzdného účinku a zvýšení chlazení. Vůz je osazen disky kol z lehkých slitina osazené pneu KLEBER RS 11/25-15 CF 87.
Vůz byl původně vybaven motorem 3800 cm3 a dvěmi karburátory Jikov 32/34 EDSR a upraveným sáním vzduchu. Podle nepodložených informací byl motor nějakou dobu osazen čtyřmi dvousekčními karburátory WEBER (zatím nespecifikováno). Tomuto tvrzení by nasvědčovala úprava karosérie nad prostorem karburátorů. Během vývoje se na voze testoval i motor se vstřikováním. Po této úpravě zůstaly ve voze konektory řídící jednotky a držáky pro uchycení jednotlivých komponentů pro potřeby vstřikového motoru (filtr paliva apod). V současné době je ve voze namontován motor 4360 cm3 osazen upravenými karburátory Jikov 32/34 EDSR. Rozsah úprav karburátorů bude upřesněn. Došlo i k výrazné úpravě výfukové soustavy a spaliny byly svedeny do dvojice laděných těles výfuku.
Poslední měřený výkon motoru činil 209 kW (285 Hp). Bohužel nejsou k dispozici podmínky měření a ani uspokojivá dokumentace tohoto měření. Proto nechám v budoucnu výkon motoru přeměřit.
Interiér vozu je poměrně strohý a přesně takový patří k tomuto vozu. Přístrojová deska a přístrojový štít je použit z Tatry 613-3 a prostřední tunel z Tatry 613 speciál. Speciální sedačky s bočním vedením byly zhotoveny pouze pro tento vůz. Bezpečí posádky zajišťují čtyřbodové pásy.Volant od firmy BBS je ve voze od počátku a je snadno odnímatelný. Převodovka je manuální pětistupňová. Konzola řazení je posledního sériového provedení montovaná do modelů T613 Mi. Hlavice řadící páky pochází z Elektronicu 11679 a bude nahrazena původní, tedy standardní hlavicí z pěnové gumy.
Na závěr lze pouze říci, že tento vůz je velice zajímavou modifikací reprezentativního sedanu Tatra 613 a to jak svými výkonovými parametry, technickými odlišnostmi tak samotným vzhledem.
Tatra 613 GTH na amatérských sprintech v Kopřivnici 1996
© Stanislav Roučka 2/2009