Jdi na obsah Jdi na menu

Tatra 613-5 a ETB

Obrazek

S nástupem "nové doby", kdy Tatra již nemohla počítat s nuceným odbytem Tater 613 na Ministerstva, pro ředitele Národních podniků a na jiné socialistické instituce, nastoupil do Tatry Kopřivnice a.s. i nový management, který hledal způsoby a cesty nových odbytišť a odběratelsko-dodavatelských vztahů. Jednoduše řečeno, porevoluční manageři si po uvědomění faktu, že pokud chtějí na nově vzniklém trhu uspět musí inovovat a Tatru přizpůsobit nově otevřenému západnímu světu, kde byli zákazníci zvyklí na jistý standart jak u automobilu kupovaného, tak i služeb k němu poskytovaných

. Po zavrhnutí nápadu z poloviny osmdesát let, kdy se plánovala stavba zcela nového automobilu s vodou chlazeným motorem vepředu, bylo rozhodnuto, že Tatra a její produkce osobních automobilů bude pokračovat v nastavené "konzervativní" cestě, po vzoru Rolls-Royce, Jaguaru a Volva, jejichž nové modely byly stavěny právě po vzoru jejich předchůdců. Předmětem tohoto článku není polemika, zda se Tatra vydala správným směrem či nikoliv, pravdou ovšem je, že výše zmíněné automobilky cestu konzervatizmu, jakou se Tatra po revoluci vydala, postupně opouštěli.

Bylo tedy rozhodnuto inovovat a zahraničnímu trhu přizpůsobit osvědčený model Tatra 613-4. K tomuto plánu byla jako partner vybrána britská firma ETB Motive Power Ltd., jejíž majitel a šéf byl brit Tim Bishop, který svého času pracoval jako konstruktér Jaguaru. Tato firma v roce 1991 rozeslala nabídku svých služeb a kopřivnická Tatra byla jednou z firem se kterou Bishopova ETB uzavřela smlouvu o vývoji katalytického a vstřikovacího systému pro Tatru 613.

Ještě týž rok započala Tatra Kopřivnice a.s. spolupráci na motoru, až se společně s Timem Bishopem dostala na úroveň diskuse o budoucím směřování výroby osobních automobilů. Timovi se Tatra líbila a především mu nebyla neznámá, v době vývoje motoru již vlastnil Tatru 603, takže se mu v hlavě začal rodit nápad uvést automobil Tatra 613 na západní trhy kde byl po 20 let jejich zákazníkům nedostupný. Za dobře odvedenou práci na motoru Bishopova firma získala prodejní smlouvu a následně další, týkající se vývoje automobilu. V očích vedení továrny to byl krok více než spásný, nejen že bude proveden plán inovace Tatry 613-4, ale taktéž dosáhne proniknutí s tímto autem na západní trhy, a v neposlední řadě velikou výhodou bylo to, že přestavbu provede inženýr orientující se na cílových zahraničních trzích pracující pro automobilky spadající do stejné kategorie jako Tatra. Ze spolupráce na katalyzátoru se tedy nakonec vyvinula spolupráce na motoru a následně na celém automobilu.

Již v roce 1992 byl v kopřivnické Tatře za přispění firmy ETB postaven nový, tehdy interně označen jako „ekologický“, motor, který zastavěn v Tatře bílé barvy byl poslán do Anglie, kde se mělo vyzkoušet zda-li bude odpovídat mezinárodním předpisům. Tento motor dostal „zelenou“,a tak práce na inovaci Tatry 613 pod vedením Tima Bishopa mohli pokračovat. Není bez zajímavosti, že mužem odpovědným za modernizaci tohoto motoru byl Mark Berry, který měl bohaté zkušnosti nabyté v automobilkách Rolls-Royce, Jaguar či Lotus. Tento muž taktéž vyvinul motor pro automobil Corvette ZR1.

 

Obrazek

Ještě téhož roku spatřil světlo světa nový automobil označovaný jako Tatra 613-5
ETB.

Po prvním letmém shlédnutí tohoto automobilu v líbivé tmavě červené metalíze by nezasvěcený pozorovatel mohl říci, že se jedná o klasickou Tatru 613-4. Ovšem při druhém pohledu lze zjistit, že v přední masce přibyla dvě přídavná obdélníková světla, na hraně přední kapoty ozdobná lišta po celé její délce, pokračující na předních blatnících dvěma „fousky“ nad směrovými světly, z viditelných užitečných vylepšení je tlakový ostřikovač předních světel.

Při pohledu na bok lze spatřit v místě konce dveří oplastování po celé jejich délce, vnější chromovaná zpětná zrcátka použitá z vozu Tatra 613 Speciál. U vozu bylo použito dvoubarevného lakování – tmavší barva do úrovně nárazníků, světlejší od nárazníků výše.

 

 

Obrazek

Obrazek

 

 

Zadní část zůstala nezměněna, tj. stejná jako u „běžné“ Tatry 613-4. Z tohoto prvního prototypu odvětrávací mřížky v C sloupcích ještě nezmizely, jak tomu je u dalších vyrobených T613-5. Pozornosti též neujdou patnáctipalcová kola z lehkých slitin.

V interiéru lze najít o poznání větší změny než v exteriérových úpravách. Interiér vyveden ve stylu kůže, kořenové dřevo, látka. Jistý "anglický" nádech mu upřít nelze, sám Bishop se prý při designování interiéru nechal inspirovat jak Jaguarem, tak Rolls-Roycem, ale v největší míře lze vysledovat vliv automobilky TVR.

Přístrojová deska potažená kůží, vykládáná dřevem které navazuje v linkách až do výplně dveří, logicky a čitelně poskládané budíky, s červeným podkladem ladící s lakem vozu, tříramenný volant, zkrácená rukojeť řadící páky.

 Sedačky jsou vyvedeny v kombinaci kůže-látka v šedé barvě. To vše lze považovat za velice kladný počin, zaoblení interiérových prvků mělo za cíl zmírnění striktně hranatých tvarů a v pasažérech vyvolat pocit příjemného sportovního kokpitu.

 

Obrazek


Pokud se podíváme pod kabát ETB, tak tam nalezneme agregát V8 chlazený vzduchem, o objemu 3495 ccm, 16 ventily a rozvodem 2 x 2 OHC. Pod kapotou tohoto prvního anglického prototypu je ovšem stále karburační verze s výkonovými parametry 123,5 kW při 5200 otáčkách za minutu.

V dalších postavených T613-5 je již zastavěna nová verze s elektronickým vícebodovým vstřikováním paliva. To je řízeno jednotkou britské firmy GEMS. Výkon tohoto nového motoru se vstřikováním je udáván jako 144 kW při 5400 otáčkách za minutu. Točivý moment je 295 N.m při 3800 otáčkách za minutu. Přepracováno bylo taktéž výfukové ústrojí, do kterého byl nainstalován katalyzátor vzniklý jako prvopočátek spolupráce Tatry a Tima Bishopa.

 Motor splnil všechny požadavky i očekávání, jakož i normy v roce 1992 vyžadované, to vše pod dozorem automobilky Jaguar. Změn doznala taktéž převodovka, nyní se montovala mechanická pětistupňová se stálým převodem v rozvodce 3,909. Taková kombinace vozidlu dala do vínku značné dynamické vlastnosti, projevující se nejen ochotou "zahrabat si" při rozjezdu. Zrychlení by podle údajů Tatry mělo být 7,5 sekundy z 0 na 100 km/h., a pokračovat mohlo až do 220 km/h. Údaj o zrychlení je v praxi neověřený, ale pravděpodobně značně nadnesený, vezmeme-li v potaz pohotovostní hmotnost cca 1700 kg.

S montáží kol nových rozměrů byl upraven i podvozek, konkrétně úpravou pružin a tlumičů, dle továrny bylo takto dosaženo snížení světlé výšky vozu o šest centimetrů. To vše jistí známý léty ověřený dvoukruhový brzdový systém s kotouči na všech čtyřech kolech, nicméně vzhledem k rozsahu inovací překvapivě postrádající ABS. V této Tatře lze najít i monoblokový posilovač řízení vlastní konstrukce, těchto pravostranných řízení bylo údajně vyrobeno okolo 200 kusů, takže i z tohoto údaje lze odhadnout jaké prodejní plány měla Tatra ve Velké Británii.

V automobilu byla instalována též klimatizace, která společně s upravenými rozvody vzduchu a upraveným vedením klimatizace uloženém v prostředním tunelu ukončeném nastavitelnými a uzavíratelnými vývody zpříjemňovali cestujícím jízdu vepředu i vzadu. Kondenzátor klimatizace se u později vyrobených T613-5 přesunul z motorového prostoru pod přední nárazník.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

 

Takto vypadá první prototyp postavený Timem Bishopem, kde se nyní nachází není známo, před několika lety se měl údajně objevit k prodeji, ovšem značné nesrovnalosti ve vzhledu automobilu jak exteriérově tak interiérově naznačují tvrzení, že automobil byl postaven dodatečně z náhradních dílů určených pro T613-5.

Další domněnka je, že se jedná o originální vůz ETB, který byl dovezen z Anglie a kvůli nakreslení technické dokumentace byl v Tatře rozebrán do šroubku, a složen byl až po čase z originálních dílů v továrně nalezených a dílů dodaných – neoriginálních. Jeho fotky přidávám jako zajímavost.

Obrazek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

 

Celkově bylo "vývozního britského" modelu Tatra 613-5 vyrobeno pět kusů, včetně prvního prototypu Tatra 613-5 ETB.

 



  

 Pořadí:  Výrobní číslo:  Datum prodeje:  Barva:
 1.  11xxx  1992  Červená
 2.  11670  13.07.1993  Modrá
 3.  11671  02.08.1993  Zelená
 4.  11673  30.08.1993  Červená
 5.  11676  21.09.1994  Modrá

 

 

 


 

 Automobily od v.č. 11670 už mají přední a zadní nárazník který se později objevil u Tatry 613-4 M95, M96 i M97. Maska, ozdobné lišty na přední kapotě, vnější zpětná zrcátka Britax, mlhovky integrované do předního nárazníku, bílé přední směrovky, absence větracích mřížek v C sloupcích, ozdobná široká lišta zadních trojúhelníkových oken převzatá z modelu Speciál, laminátová lišta pod zadními světly, patnáctipalcová kola Speedline, oplastování spodků dveří se stali inspirací a byli později použity beze zbytku u "tuzemského" modelu Tatra 613-4 Mi long Model 95.

Interiér u těchto 613-5 je víceméně shodný s prvním prototypem, liší se pouze v umístění a počtu budíků, ovladačů, volantu, řadící páky apod. Prostě jak znělo obchodní heslo automobilky Tatra, a to je výsadou pouze ručně stavěných automobilů na zakázku: „Prostor pro Vaši individualitu.“

V současně době se ví o třech vozech Tatra 613-5, které byly prodány Timem Bishopem a setrvávají v Anglii, jedna by měla být v Canterbury, dvě zbylé v okolí Worcesteru. Dvě z anglických T613-5 lze vídat na srazech, a jedna je opečovávána majitelem, který jí uložil do garáže a chodí se jí kochat o víkendech. Cena nového automobilu činila v tehdejší době cca 30 000 liber, což byla cena více než příznivá za malosériově ručně vyráběný vůz.


Tato 613-5 byla prezentována anglickým motoristickým pořadem Top Gear na stanici BBC, kde se s ní moderátor nemazlil a nebál se na silnici předvést její potenciál.


Prezentované vozidlo prošlo v roce 2005 kompletní renovací v České republice, a nyní se objevuje se svým anglickým majitelem na srazech.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek



Další z anglických 613-5, která je majitelem uschována pro budoucí generace.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

 

Tatra 613-5 byla zajímavým projektem, který přinesl své plody v podobě technického vylepšení automobilu, dal Tatře některé exteriérové prvky, se kterými "přečkala" až do ukončení výroby osobních automobilů, snad i tento model dokázal Tatru dostat do podvědomí v zahraničí, kde má dodnes svůj okruh fanoušků.


© Petr Novotný  3/2009