Historie vzniku
Skvost automobilového designu, triumf celé dosavadní výroby automobilů v Čechách, zhmotněný sen nejlepšího českého designéra historie a "českého Pininfariny" Václava Krále. Těmito příměry lze pojmenovat supersport firmy MTX, který vznikl po spolupráci s kopřivnickou Tatrou v roce 1991.
Nerodil se lehce a za to že vůbec vznikl můžeme poděkovat změně politické situace v Československu po roce 1989.
Supertatra Antiporsche
Za celým projektem stojí obrovská snaha několika automobilových nadšenců ale největší podíl na vzniku tohoto auta má tvůrce projektu Václav Král (*1936 †2005) se svým synem Jiřím.
Od roku 1986 se systém Narex s vozy Tatra 623 jako historicky jediný zástupce z východního bloku zúčastňoval závodů Formule 1 na Hungaroringu jako záchranářský tým. Přestože byly upravené T623 na svou dobu extrémně rychlé, nikdy Narex nedosáhl svého velkého snu - nasadit Tatru jako Pace Car na čele startovního pole. Tuto čest povětšinou měly vozy Porsche.
V té době zrál v hlavách Cyrila Svobody (zakladatel Narexu) a Václava Krále nápad, ještě lepšího využití tatrováckých osmiválců k dosažení mety nejvyšší.
První návrh dokončený v září 1986, zobrazoval kompaktní 4,25 m dlouhé a 1,16 m vysoké kupé s rozvorem 2,65 m.
V letech 1987 a 1988 vznikaly další návrhy už s více aerodynamickými zaoblenými tvary a zvětšenými rozměry. Tato studie byla Králem nazývána Supertatra Antiporsche. "Vzpomínám si, když v roce 1988 vyšel v Mladé frontě článek s tímto obrázkem, seděli jsem se spolužáky nad novinami a nebyli schopni slova. Nebylo možné, že by něco takového mohlo někdy vzniknout v zkostnatělé ČSSR !"
17. listopad 1989 však nahnal do rukou Královi jen samá esa. Po pádu režimu i přes pomalu a nemotorně rozvíjející se volný trh umožnil tomuto českému excelentnímu designerovi vynést všechny trumfy na stůl v čisté postupce.
Již na začátku roku 1990 vzniká dřevěná maketa definitivní verze v měřítku 1:1 v soukromé garáži v Kralupech nad Vltavou. Pracovní název modelu zněl Colorado.
Metalex
Vznikl jako účelová organizace Automotoklubu ČSSR v sedmdesátých letech. Zabývala se výrobou sportovních rámů a výrobou formulí nižších kategorií. O jejich kvalitě a kvalitě jejich výrobků svědčí 14 mezinárodních titulů a téměř stovka národních vítězství.
Král s Metalexem úzce spolupracoval již od 70-tých let, proto nemohla k vývoji Supertatry padnout jiná volba než na Metalex. Již v roce 90 vznikl prostorový rám, z makety byly sňaty formy na výrobu laminátové karoserie a již na jaře 1991 probíhaly funkční testy prvního prototypu na závodním okruhu v Mostě a polygonu v Kopřivnici.
Velkou zajímavostí je, že na prvním prototypu byl již v roce 1991 testován vstřikový tatrovácký motor (Bosch Jetronic). Připomeňme si, že u vozů Tatra 613 došlo k "sériové" výrobě tohoto motoru až v roce 1993!
Autosalon Praha 1991
V říjnu 1991 se konal pražský Autosalon po dlouhých 44 letech pauzy zaviněných vládou komunistů, kteří autosalony nehodlali podporovat, jako kapitalistický přežitek.
Autosalon organizovala reklamní agentura Rapid, pohrobek komunistické agentury, v té době však již akciová společnost a záštitu nad ním převzal ministr obchodu Vladimír Dlouhý.
Mezi obstarožními Aviemi, hranatými Favority a Tatrami 613, motocykly Jawa, které působily všeobecně směšně a zjevně zastarale proti moderním oblým Audinám, Opelům, Mercedesům a motocyklům Honda však jeden český výrobek naprosto dominoval.
Světu byla představena MTX Tatra V8.
Stala se opravdovým tahákem a davy lidí proudily na pražský autosalon především kvůli tomu, aby na vlastní oči spatřili Supertatru.
Prodej, prodej a zase prodej...
Dle slov šéfa Metalexu, ing. Bolda, bylo během pražského autosalonu přijato téměř 200 závazných objednávek na koupi Supertatry. Faktem zůstává, že byly prodány pouze dva kompletní kusy přihlášené do provozu (druhý prototyp již během autosalonu) a jeden rozložený rám včetně surové nelakované karoserie bez pohonné jednotky do USA, která však nikdy nebyla zkompletována ve funkční celek.
Oba prodané funkční kusy byly prototypové (jednalo se o druhý a třetí prototyp), byť především na třetím prototypu došlo již k výrazným funkčním změnám, stále se jednalo o nedotažené výrobky se spoustou nedostatků a chyb.
Po "papírovém úspěchu" na autosalonu se společnost Metalex snažila celý projekt prodat. Jako první byl nabídnut kopřivnické Tatře, která však neprojevila žádný zájem.
Celý projekt byl prodán až v roce 1998 podnikateli z Berouna. Traduje se, že novému majiteli, zanedlouho po koupi projektu, jeho výrobna shořela, čímž se výroba Supertatry definitivně rozplynula. Kde je skutečná pravda se dnes již rozhodně nedopátráme.
V roce 2008 první prototyp, maketa, výrobní dokumentace, nekompletní sada forem a přípravků na výrobu naposledy změnila majitele, který marně doufá v znovuobnovení tohoto dnes již technicky zastaralého a morálně mrtvého projektu, byť nadčasový design Supertatry k tomu neustále svádí.
Rekordmanka.
Faktem však zůstává, že vůz MTX Tatra V8 je historicky první a na území Československa zatím jediný vyrobený ryzí supersport a je neustále držitelem aktuálního Českého rychlostního rekordu na letmý kilometr, který za volantem Supertatry vytvořil v roce 1997 ing. Bold z Metalexu. Jeho hodnota činí 210,895 km/h. I když v dnešní době nebude problém tento rekord překonat, je Supertatra natrvalo zapsána do historie českého automobilismu.
Přední strana brožury vydané Metalexem ke čtvrtstoletí vzniku firmy:
Technické údaje MTX Tatra V8
rozvor: 2400 mm
rozměry: 4600 x 1980 x 1170 mm
hmotnost: 1350 kg
kola/pneumatiky: disky OZ Racing Future, pneu Pirelli Zero 245/40/ZR 17 vpředu, 335/35/ZR 17 vzadu
motor: Tatra 623, osmiválec chlazený vzduchem
zdvihový objem: 3919 cm³
výkon (kW/ot/min): 160/6000 2x karburátor SEDR
225/6700 – vstřikování BOSCH
převodní ústrojí: pětistupňová plně synchronizovaná převodovka Tatra. Převod mezi motorem a převodovkou 1,209, stálý převod 3,15
karoserie: podvozková, na rámu jsou připevněny díly ze skelného (nebo uhlíkového) laminátu, dvoudveřové kupé s dveřmi otevíranými vzhůru, anatomická sportovní sedadla, interiér na přání čalouněn kůží
brzdy: Výrobce autobrzdy Jablonec, průměr kotoučů 279 mm, s dvoupístkovými třmeny.
maximální rychlost v km/h 246 karburační verze
265 verze s vstřikováním
zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,2 s karburační verze
5,6 s verze se vstřikováním
©Miloš Bukáček 12/2013